In Rusland werd zondag 29 november Moederdag gevierd. Hoewel deze dag in Rusland nog geen lange traditie kent, krijgt hij elk jaar wel steeds meer aandacht. Marketingbedrijf Sobolj heeft namens de Nederlandse chrysantenkwekers vanuit de campagne Just Chrysanthemum Russische moeder in de bloemetjes gezet. Ruim dertig bloemisten uit vijftien steden maakten een boeket voor hun moeder.
Voor de Moederdagactie werd in restaurant Lili Brik in Sint Petersburg een inspiratiefilm opgenomen waaraan vier bloemisten meewerkten. Deze film werd gedeeld via gedeeld via Flower Experience, het Russischtalige platform van Sobolj. Ook groothandel 7Flowers deelde de film op haar kanalen. De film leverde zoveel positieve reacties en eigen verhalen van bloemisten op, dat besloten werd om hier mee te doen. Het resultaat: een nieuwe videoclip, waarin het persoonlijke verhaal van bloemisten van het bijzondere ‘geef-moment van Moederdag’ wordt getoond. Meer dan 32 bloemisten uit vijftien verschillende Russische steden maakten chrysantenboeketten voor moeders. ‘Deze estafette van geefmomenten bracht moeders van Kaliningrad tot Kazan en Vladivostok tot ontroering’, aldus Sobolj.
Valentina Botalova, moeder, bloemist en eigenaar van een bloemenboetiek in Izjevsk, reageerde als één van de eersten: ‘Iedereen in de film is geweldig. Dank voor de organisatie van deze estafette en dank voor het positivisme dat het uitstraalt in deze bijzondere tijden.’
Bron en foto’s: Sobolj