Deze week werd met mijn aandacht getrokken door een artikel op LinkedIn over de klimaatneutrale banaan. Mijn nieuwsgierigheid werd direct gewekt en ik ben er ingedoken. Niet zozeer dat er nu veel pasklare antwoorden ontstonden, maar ik vermoed dat het jullie mogelijk wel aan het denken kan zetten. Ben je ook nieuwsgierig naar het vervolg? Lees dan maar door.
De Belgische dochter van Ahold-Delhaize, supermarkt Delhaize, heeft recent de klimaatneutrale banaan in het assortiment opgenomen. Je kunt daar nu drie type bananen kopen. De gangbare banaan voor € 1,09/kg, de biologische banaan voor € 1,87/kg (71% meerprijs) en de klimaatneutrale banaan voor € 1,80/kg (65% meerprijs). Oh ja, klimaatneutraal is door Delhaize gepositioneerd met het label “Be climate”. Dat was nieuw voor mij.
Wanneer ik via google inzoom op deze “nieuwe banaan” blijkt deze banaan helemaal niet zo nieuw te zijn. Onze Nederlandse retailer Plus heeft de klimaatneutrale banaan al sinds begin 2019 in het assortiment. Overigens was dit een Fairtrade banaan die klimaatneutraal is gemaakt. En de prijsstelling? De gangbare banaan kost € 1,19/kg, de biologische banaan € 1,89/kg (58% meerprijs) en de klimaatneutrale (en Fairtrade) banaan € 1,99/kg (67% meerpijs).
Wat valt mij op:
- Retailers positioneren klimaatneutrale bananen als waardevoller en vragen daarvoor een hogere prijs, een meerprijs ten opzichte van gangbaar van 65-70%.
- Klimaatneutraal zit in de prijsstelling rond het niveau van biologische producten.
- Alle bananen blijven nog steeds geel en zijn krom.
Wat zegt deze simpele analyse mij nu eigenlijk? De Hortifootprint is net van de band gerold. Er is dus geen belemmering meer om objectief je prestatie ten opzichte van het klimaat inzichtelijk te maken. Hoeveel (kilo)grammen CO2 kost jouw bloem, plant of boeket? Die vraag is steeds gemakkelijker te beantwoorden. Mijn vraag is, wie neemt er nu regie om van klimaatneutrale producten voor de sierteelt een verdienmodel te maken? Klimaatneutraal worden met je bedrijf vergt nu eenmaal een aantal forse investeringen. Die wil je als ondernemer toch graag vergoed zien? Of zijn we van plan om de klimaatinspanningen er ‘om niet’ bij te geven? Lijkt mij niet toch? Kortom, hoe zorgen we ervoor dat klimaatneutrale bloemen en planten ook een stevige meerprijs gaan krijgen? Voordat anderen bepalen dat het een license to deliver is, in navolging op de milieucertificering?
Het voorbeeld van de banaan vind ik daarom enorm aansprekend. Retailers lijken hierin hun keuzes al gemaakt te hebben. Klimaatneutraal is onderscheidend en in prijsstelling voor consumenten op het niveau van biologische producten. Dat lijkt mij een prima uitgangspunt. Mits uiteraard de meerinvesteringen worden gedekt door de beoogde meerprijs. Des te meer reden om hier vaart aan te geven. De vraag is, wie neemt regie en pakt dit stokje op? Daar kon ik voor mijzelf nog geen antwoord op vinden. Maar mocht iemand zich geroepen voelen om dit verdienmodel vorm te willen geven? Ik meld mij alvast bij deze bij je aan om mee te helpen bouwen.