Directeur Hamiplant: ’Ga mee in nieuwe technieken’

Boomkwekers die de weg naar de markt zoeken moeten meegaan in de virtualisering van de handel en daarbij aansluiten bij de huidige techniek die in de sierteelthandel wordt gebruikt. Dat zei Leon Buskermolen, algemeen directeur van Hamiplant, bij de opening van Plantarium 2015.

Buskermolen sprak bij de opening in plaats van de verhinderde Marco van Zijverden, baas van de Dutch Flower Group (DFG) waar Hamiplant deel van uitmaakt. Buskermolen kwam het gehoor in Boskoop vertellen wat er volgens hem nodig is als een boomkweker ’echt aansluiting zoekt bij de markt’. En hij sloot daarmee mooi aan bij het thema van deze editie van de beurs; Focus op verkoop.

Buskermolen riep boomkwekers op bij het vinden van hun weg naar de markt gebruik te maken van de diensten van sierteeltexporteurs. Maar voor wie dat wil, en langs die weg zaken wil doen met de Europese retail, gelden wel enkele voorwaarden. En de belangrijkste voorwaarde is meegaan in de virtualisering van het aanbod: het internet op. Het communiceren via het internet moet dan wel gebeuren volgens de laatste technieken en dus ook volgens de standaarden die daarvoor in de sierteelhandel gelden. „Ga daarin mee. Zodat wij efficiënt met uw prachtige productgroep om kunnen gaan”, aldus Buskermolen.

De kwekers die dat succesvol doen, stelde hij een nog groter bereik voor hun producten in het vooruitzicht.

Nieuwigheden
Samenwerking tussen kwekers en handel stelt Buskermolen ook voor bij het op de markt brengen van nieuwigheden. Die nieuwigheden zijn voor de afnemers van DFG producten waarmee ‘de shopper wordt gestimuleerd’. Maar het succesvol lanceren van een nieuwigheid zou je samen moeten doen; het nieuwe product van de kweker in combinatie met de marktkennis van de handelaar. Dat geeft een introductie volgens Buskermolen de beste kans van slagen.