19% leegstand, tot 40% minder non-foodwinkels en huurdalingen van 15%. Het gevolg van de coronacrisis voor winkelgebieden is enorm, blijkt uit het onderzoek ‘Retail postcorona-impactanalyse’, waarvan Stadszaken.nl melding maakt. Ook mkb-ondernemers maken zich zorgen, maar zijn ‘blij’ met de herontdekking van kleine lokale winkeliers.
De cijfers komen uit de rapportage ‘Retail postcorona – impactanalyse’, in opdracht van de Retailagenda, INretail en de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW) en uitgevoerd door onderzoeksbureau Q&A. Voor het onderzoek werd aan consumenten, ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeenten gevraagd wat hun toekomstverwachtingen voor de retailsector zijn.
Zolang er geen vaccin of medicijn tegen Covid-19 is, bezoeken consumenten winkelgebieden een stuk minder. Zij geven aan zo’n 30% minder fysiek te shoppen. Wel wordt meer online geshopt. Waar eerder 16% van de consumenten aangaf het liefst online te shoppen, ligt dit percentage nu op 35.
Meer leegstand
Nu de straten weer wat drukker worden, lijkt het goed te gaan met de fysieke winkelstraat, maar schijn bedriegt. Het veranderend consumentengedrag raakt het winkellandschap hard. ‘Als je nu door de stad loopt, krijg je het gevoel dat het wel meevalt, maar de omzetten liggen veel lager,’ zegt Frank Quix, partner bij Q&A. Brigit Gerritse, programmamanager Retailagenda en directeur van de NRW: ‘Retailers kunnen zich een omzetverlies van 5 tot 10% permitteren. Bij de percentages die we nu zien zakken heel veel retailers door het ijs.’ Het is het nog maar de vraag of de sector volledig zal herstellen als er eenmaal een vaccin is. Quix: ‘Als de situatie langer voortduurt, slijt het huidige consumentengedrag erin. Daar moet de retailsector dus op voorsorteren.’ Bovendien zijn de effecten van Covid-19 een voortzetting van al langer lopende trends. Jan Meerman, directeur INretail: ‘2020 is een rampjaar voor de retailsector, maar de situatie was voor corona al ernstig. We zien nu dus een versnelling en verscherping van al langer bestaande problematiek.’
Herontdekking van lokale winkels
Mkb’ers delen vergelijkbare zorgen. Bijna één op de vijf mkb’ers (19%) verwacht dat het noodzakelijk is om één of meerdere winkels te sluiten. Dat grote winkeliers een groter aantal sluitingen verwachten wordt deels verklaard door hun grotere overhead en lagere winstmarges, maar ook door een recente herontdekking van ‘lokaal’, legt Gerritse uit. ‘Denk aan de campagnes voor ‘lokale helden.’ Kleine ondernemers worden door consumenten meer gewaardeerd.’
Meerman onderschrijft dat vooral grote steden en het grootwinkelbedrijf het hardst worden geraakt, maar voegt toe: ‘Let wel dat een verlies van 20% van mkb’ers nog steeds erg veel is en desastreus is voor centrumgebieden. Met één vijfde minder winkels wordt het een gatenkaas.’
Compacte centrumgebieden
Volgens de directeur van INretail is het nu het moment om serieus werk te maken van compacte en multifunctionele centrumgebieden. De afgelopen jaren zijn er volgens hem te weinig resultaten geboekt. Om die resultaten wél te boeken, pleit hij voor meer regie vanuit het Rijk. ‘Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het lokale maatwerk, maar de landelijke overheid kan urgentie creëren. De nationale aandacht die er nu is voor de woningmarkt, zou er ook moeten zijn voor vitale binnensteden.’
Bron: Stadszaken.nl | Foto’s: Shuttertock