Vluchtelingen hinderen transport op Engeland

De toenemende stroom vluchtelingen die per vrachtauto via Calais naar Groot-Brittannië probeert te komen, zorgt voor onacceptabele toestanden voor transporteurs. Brancheorganisatie TLN krijgt hierover van veel leden verontrustende signalen.

De situatie is zodanig dat chauffeurs bang zijn om naar Calais te rijden. Transporteurs zien zich genoodzaakt opdrachten te weigeren en lijden verliezen door schades.
Voorzitter Arthur van Dijk: „Gezien de ernst van de situatie willen wij heel snel met staatssecretaris Dijkhoff en direct belanghebbenden afspraken maken over oplossingen en te nemen acties. Ik roep de staatssecretaris op om met transportondernemers en Transport en Logistiek Nederland (TLN) aan tafel te gaan en te bepalen welke acties we op korte termijn gezamenlijk kunnen ondernemen zodat de situatie voor chauffeurs in Calais zo snel mogelijk verbetert en zij zonder gevaar hun werk kunnen doen.”

’Probleem wordt afgeschoven’
TLN vindt dat het probleem door de verschillende landen op elkaar én op de transportsector wordt afgeschoven. De verstekelingenproblematiek is een gezamenlijke verantwoordelijkheid en moet ook zo worden aangepakt. TLN is blij dat Nederlandse Europarlementariërs na de TLN-brandbrief van eind 2014 het probleem op de politieke agenda hebben gezet. „Helaas zien we dat autoriteiten in de betrokken landen toekijken en niet ingrijpen terwijl de situatie verslechtert.”
Er is de afgelopen weken een enorme stijging van het aantal vluchtelingen in de havens van Frankrijk, dat per vrachtauto Engeland proberen te bereiken. Ook in de zeehavens van België neemt het probleem toe.

Agressief gedrag
TLN ontvangt meldingen van haar leden dat chauffeurs ook onderweg naar Calais al te maken krijgen met agressief gedrag van vluchtelingen. Zij lopen vaak in groepjes op parkeerplaatsen en snelwegen en proberen chauffeurs tot stoppen te dwingen, waarna zij hun kans grijpen om in het voertuig binnen te dringen. De situatie is onwerkbaar en zo intimiderend en onveilig dat het regelmatig voorkomt dat chauffeurs niet langer op Engeland willen rijden. Vanuit de Duitse zusterorganisatie BGL komen dezelfde geluiden.

Bron: Vakblad voor de Bloemisterij