Geen betalende bezoekers in 2020, wel 22 miljoen kijkers die afgelopen acht weken het park via een beeldscherm zagen. Omdat Keukenhof vanwege coronamaatregelen niet open kon voor publiek, werd een online- en televisiecampagne gestart. Wereldwijd haakte media daarop in. En het aantal volgers op social media groeide.
Keukenhof deelde in de acht weken na de officiële openingsdatum (21 maart) in totaal 23 video’s via haar socialmediakanalen. Iedere week verschenen nieuwe beelden van de bloei in het park. Veelal gaven de tuinmannen in die filmpjes uitleg over de bloemen en lieten mooie plekken in het park zien.
Cor Middelkoop, productmanager potorchidee van Royal FloraHolland, gaf toelichting bij een filmpje dat was opgenomen in het Beatrix Paviljoen. In een ander filmpje kwamen potplanten en bol-op-pot in het Willem Alexander Paviljoen in beeld. Afgelopen weken waren er tevens diverse samenwerkingen met televisiezenders uit binnen- en buitenland.
Wereldwijde etalage
De insteek van Keukenhof was om ook dit jaar een wereldwijde etalage voor de Nederlandse sierteelt te zijn. Vanwege coronamaatregelen moest dat voor het eerst 100% virtueel, onder het motto ‘als jullie niet naar ons kunnen komen, brengen wij Keukenhof naar jou’.
Het park stond vanaf de start volop in bloei dankzij het zonnige voorjaar. „De onlinecampagne van Keukenhof was succesvol”, geeft directeur Bart Siemerink aan. Hij en zijn medewerkers ontvingen veel (handgeschreven) brieven, bedankjes en steunbetuigingen via mail en social media. „Dit deed ons goed in deze moeilijke tijd.”
Meer online volgers
Het aantal volgers van Keukenhof op Facebook groeide afgelopen weken van 176.000 tot 267.000. Op Instagram nam het aantal volgers toe van 35.000 tot 62.000. Een livestream op Facebook, waarin Siemerink kijkers meenam tijdens een 30 minuten durende rondleiding door het park, werd live door 100.000 mensen bekeken. Er waren zelfs kijkers in Australië, waar het op moment van uitzenden 5:00 uur was. Die livestream is later online nog ruim 400.000 keer bekeken.
Nieuwe initiatieven
Een Keukenhof zonder publiek bood ook de mogelijkheid om het park op een nieuwe manier aan de wereld te laten zien. Dat gebeurde onder andere door een Virtual Reality tour en een 360 graden wandeling door het park. Ruim 600.000 mensen bekeken deze video’s. Omroep Max gebruikte het decor van het park met de miljoenen bloeiende bolgewassen voor twee 45 minuten durende documentaires. Twee keer keken een miljoen mensen naar die beelden.
Er waren dit jaar nog meer uitzendingen over het park op de Nederlandse tv-zenders: NPO BinnensteBuiten, TV West en All You Need is Love trokken met hun beelden miljoenen kijkers in Nederland. In het buitenland was Keukenhof te zien via onder ander de ZDF, ARD, TF1, CBS. Dankzij een liveoptreden van DJ Fedde Le Grand bij SLAM FM en een video met violiste Rosanne Philippens, sprak Keukenhof dit jaar ook andere doelgroepen aan dan de bezoekers die normaal naar het park komen.
Geen inkomsten seizoen 2020
2020 was voor Keukenhof een jaar zonder bezoekers, dus een jaar zonder inkomsten. Entreegelden zijn goed voor 85% van de omzet. Vorig jaar waren er nog 1,5 miljoen bezoekers, en is een omzet van zo’n 22 miljoen euro behaald. „Keukenhof heeft afgelopen jaren gelukkig goede seizoenen gehad. Het huis is op orde als het om onderhoud en eigen vermogen gaat ”, geeft Siemerink aan.
„We werken nu samen met ons vaste team van ruim 40 mensen en allerlei partijen en relaties toe naar het volgende seizoen. Grote investeringen voor 2020 schuiven we door. En de voorbereidingen die we troffen voor dit seizoen nemen we mee naar 2021. We kijken ernaar uit om ons park dan weer echt aan de bezoekers te laten zien.”