Veel orders ten onrechte afgebeld vanwege corona

Vooral in het begin van de coronacrisis werden veel orders afgebeld door handelspartijen.  Veel aangehaalde reden: ‘overmacht’. Luitzen van der Sluis van advocatenkantoor DVDW stelt dat handelspartijen het risico dat hun eindklant niet afneemt, niet zomaar mogen afwenden op hun leveranciers.

Als een Nederlandse handelaar bij een teler inkoopt, dan moet hij volgens advocaat Van der Sluis twee dingen doen. Afnemen en betalen. Tenzij anders is afgesproken, staat de teler volledig buiten de relatie met de eindafnemer van de handelaar. De overeenkomst blijft te allen tijde gelden tussen leverancier en afnemer.

Overmacht een ‘excuus’
Als een afnemer een order wil annuleren, dan moet gekeken worden wat de partijen zijn overeengekomen in hun contract. Als er geen annuleringsmogelijkheid is opgenomen in het contract, dan kan de afnemer niet zoveel, want het uitgangspunt blijft dat overeenkomsten moeten worden nagekomen. Als een afnemer zegt dat het door de crisis komt, wordt al snel gesproken over overmacht. Maar dat is volgens Van der Sluis eigenlijk alleen een ’excuus’ om schadeplichtigheid te voorkomen. „Het betekent niet dat de afnemer geen verplichtingen heeft.

Altijd in gesprek gaan met de koper
Walter Schoenmakers is adviseur bij Order- en Risicoadvies en ziet het aantal hulpvragen toenemen. “Wij hebben normaliter 70 tot 80 cases per jaar, door corona in bijna 3 weken meer dan 80. We worden vooral gebeld door seizoenstelers. Zij worden geconfronteerd met annuleringen van de tussenhandel. De teler is soms bang dat hij de deur wel kan sluiten omdat hij veel omzet verliest. In deze tijd lopen de emoties hoog op. Wij adviseren telers om altijd in gesprek te gaan met de koper, zodat ze hopelijk samen tot een oplossing kunnen komen.”

Lees het volledige omslagverhaal, inclusief ervaringen van telers,  aanstaande vrijdag 1 mei in de Bloemisterij, of nu al digitaal

 

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties